Tuesday, December 28, 2010

World's Youngest Yoga Teacher

Baru berumur 6 thn, Shruti Pandey ialah yoga trainer termuda di dunia. Anak muda ini telah mengajar orang dewasa di Ashram, India utara sejak 2 thn lepas. Gurunya, Hari Chetan, 67, telah mengasaskn Ashram sejak 35 thn lalu. Dia mengenalpasti bakat Shruti ketika berusia 4 thn lg.

Kini Shruti memulakn kelasnya seawal 5.30 pagi di Brahmanand Saraswati Dham. Dengan berseluar legging putih dan tshirt merah, dia dikelilingi anak muridya seramai 30 orang antaranya adalah cikgu,usahawan, suri rumah dan pesara.

Kata Shruti, "ia bagus bila orang mengikut arahan saya, saya rasa seperti guru sebenar".
"Saya mula tertarik dengan yoga selepas melihat abang saya melakukannya. Saya mencubanya sendiri tetapi ianya sangat susah. Jadi saya menyuruh ibu bapa menghantar saya ke kelas yoga".

Abangnya, Harsh Kumar, sekarang 11 tahun, membuat Limca Book of Records pada usia 5 tahun dengan mempelajari semua 84 posisi yoga - tapi dia tidak pernah tertarik menjadi guru seperti adiknya.










Ni kalu train betul2 bule jadi gimnas India bila besar nati HAHA

[DAILYMAIL]

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...