Sunday, February 20, 2011

Architecture of Antarctica

Sape sini penah pegi Antartika? Kompem korang tak penah pergi kn. Kalau Antartika pon korang tak tau ape baik korang belajar balik kelas geografi darjah 4 HAHA
Orait, aku just nk share pasal antarchitecture, iaitu antartica architecture. Stesen kajian yg dibina disana agak futuristik dan mempunyai fungsi tersendiri.

Princess Elisabeth (Belgium)
Length: 72.2 feet
Width: 72.2 feet
Height: 27.9 feet

Stesen Princess Elisabeth yg baru  adalah bangunan yg diibaratkan bunga halus  di Antartika: kecil, indah, cekap, dan hanya mekar di musim panas. Dibina untuk menjadi kemudahan bebas karbon pertama di The Ice, stesen menggunakan sistem pengurusan tenaga canggih yang menggunakan  tenaga yang terhad yang dihasilkan oleh 52 kilowatt solar array dan 54-kilowatt cluster-turbin angin. Stesen ini memberikan tahap keutamaan untuk setiap bahagian peralatan dan outlet elektrik di bangunan.



  

Photo: International Polar Foundation/René Robert

Concordia (France and Italy)
Diameter of each building: 60.7 feet
Height: 39.4 feet

Stesen dua negara ini dibina untuk dihuni jangka masa panjang dalam keadaan yang paling ekstrim. Bangunan berbentuk drum ini 'memaksimumkan kecekapan terma, sementara sistem air sisa yang dibangunkan oleh Badan Angkasa Eropah mengitar semula air dari bilik mandi dan sinki.


Photo: CNRS Photothèque/Aristidi Eric



Neumayer III (Germany)
Length: 223 feet
Width: 85 feet
Height: 69.9 feet

Semua stesen Antartika terkini direka untuk diangkat di atas salji, tetapi Jerman melakukannya tanpa ragu-ragu. The Neumayer  III yg seberat 2,500-tan ditampung oleh 16 asas penyokong, masing-masing ditanam dengan jack hidrolik yang dikendalikan oleh komputer yang terus menerus mengimbangi deformasi struktur bergeser ais di bawahnya.









Photo: Jürgen Janneck, Alfred-Wegener-Institut



Amundsen-Scott South Pole Station (USA)
Length: 407 feet
Width: 148 feet
Height: 39.4 feet

Walaupun menghadapi suhu paling sejuk di benua (di bawah -100 °) dan rantai bekalan terpanjang ini disisi Dune, stesen AS adalah yang terbesar di pedalaman Antartika. Rumah bagi 150 saintis dan kakitangan penyokong, Amundsen-Scott dibina untuk bertahan hingga kini. Ia memerlukn 12 musim panas di Antartika untuk menyelesaikan projek tersebut. Berada 10 kaki dari tanah di atas 36 asas, stesen ini berbentuk seperti sebuah sayap pesawat, mempercepat angin di bahagian bawah dan menghalang salji dari terkumpul.


Photo: Keith Vanderlinde/National Science Foundation



Halley VI (UK)
Length of module*: 64.6 feet
Width: 33 feet
Height: 33.1 feet

Para penyelidik telah menduduki tapak ini terus-menerus selama 54 tahun, mencipta nota sains tak ternilai. (Lubang buatan di ozon pertama kali dikenalpasti di sini, sehingga koordinat sangat penting dalam mengesan keadaan atmosfera.) Tetapi tinggal tetap disini tidak mudah. The Brunt Ice Shelf bergerak sebanyak setengah batu setahun. Stesen baru ini, bagaimanapun, adalah lebih seperti RV, mempunyai tapak ski dan boleh ditarik seperti rak ais bergerak .


Photo: British Antarctic Survey




Sanae IV (South Africa)
Total Length*: 576.44 feet (all three together)
Width: 48.6 feet
Height: 33.6 feet

Stesen penyelidikan South African National Antarctic Expedition, selesai pada tahun 1997, adalah yang tertua dari generasi baru ini. Stesen ini terletak dramatik di atas sebuah cerun, yang dikenali sebagai nunatak, 800 kaki tingginya. Kekosongan di bawah ini bertindak sebagai pusaran bawah sifar, menyedut salji kedalam dan mengelakkan dari tertanam di atas stesen. Selain itu, kedudukan Sanae's sekitar 100 batu dari pantai, dari ais, dan terletak di atas batu yang kukuh membuatnya ideal untuk kajian seismologi sensitif dan kajian GPS. Setiap pasukan sampai dengan 10 saintis, jurutera, mekanik, dan doktor menjalankan tugas 15-bulan di sini.

Photo: Beneke de Wet


Tak mustahil rekaan mobile house mcm ni akan diaplikasikan di kawasan perumahan atau bandar.

[WIRED]

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...