Thursday, April 28, 2011

The Last Pristine Fishmen on Earth


Jepun adalah negara yg mempunyai kelengkapan nelayan termaju di dunia, ini termasuklah peralatan moden untuk menangkap ikan yg besar seperti jerung dan paus. Tetapi lain pula ceritanya di sebuah pulau kecil di Indonesia, Lembata. Penduduk di pulau ini masih mengamalkan teknik menangkap ikan kuno dengan menggunakan peralatan seperti zaman batu dan sampan kecil untuk menangkap paus dan jerung. Mereka adalah "pristine fishermen" yg terakhir di dunia ini.

Bulan May hingga Oktober setiap tahun adalah musim menangkap ikan, semua lelaki di kampung itu akan menaiki sampan kecil yg diperbuat dari kayu yg diikat menggunakan daun kelapa sawit, tanpa sebarang penggunaan paku. Nelayan ini menangkap ikan paus dan jerung menggunakan senjata seperti lembing dan tali yg diperbuat dari daun kelapa sawit. Setiap sampan mempunyai ketua yg berpengalaman. Apabila mereka menemui paus yg dicari, si ketua akan melompat dari sampan dan menikam paus itu di kepala dan kembali semula ke atas sampan, sementara yg lain menarik paus dengan tali. Ini mungkin adalah cara yg kejam untuk memburu, tetapi mereka tidaklah seteruk nelayan Jepun yg tamak, mereka memburu untuk hidup.











Memang berani, cara hidup orang zaman dahulu memang mencabar. Zaman sekarang semua mudah. Apa akan jadi pulak pada masa hadapan?

[AMAZINGDATA]

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...